Παγίδα Νο1
Διαβάζεις ξανά και ξανά το ίδιο σημείο, την ίδια σελίδα, το ίδιο κεφάλαιο;
Είναι πιθανό να το έχεις συνηθίσει και να μη συνειδητοποιείς πόσο σε καθυστερεί αυτός ο τρόπος διαβάσματος. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι σου τρώει πολύ χρόνο και σου κοστίζει παραπάνω προσπάθεια.
Στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει είναι ότι το μυαλό σου αναγνωρίζει κάτι που έχεις ξαναδεί στο παρελθόν και αυτό σου δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι το θυμάσαι. Γι’ αυτό δυσκολεύεσαι πολύ να το ανακαλέσεις αργότερα.
Στην ουσία δεν το έχεις μάθει. Απλά το είδες πολλές φορές.
Δεν φταις εσύ, όμως, που έμαθες να διαβάζεις έτσι. Δυστυχώς, δεν μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε στο σχολείο. Καταλήγουμε έτσι να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε με αυτά που έχουμε.
Το καλό είναι ότι το μυαλό σου έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες, ειδικά αν αρχίσεις να εφαρμόζεις τεχνικές μάθησης που λειτουργούν.
Τι μπορείς να κάνεις για να αποφύγεις την παγίδα;
Αν είσαι μαθητής ή μαθήτρια…
… μπορείς να αρχίσεις να διαβάζεις το κείμενο με το σκεπτικό ότι θα το διδάξεις:
Μοίρασε το υλικό σε μικρότερα κομμάτια. Μετά την πρώτη ανάγνωση κλείσε το βιβλίο και προσπάθησε να εξηγήσεις με δικά σου λόγια αυτό που διάβασες.
Αν κολλάς σε κάποια σημεία, αυτό απλά σημαίνει ότι χρειάζεται να επιμείνεις λίγο παραπάνω σε αυτά για να τα καταλάβεις καλύτερα. Επανέλαβε τη διαδικασία μέχρι να νιώσεις ότι το ‘χεις.
Μπορεί αυτό να σου φαίνεται πιο δύσκολο και κοπιαστικό. Είναι όμως πολύ πιο αποδοτικό επειδή προσπαθείς ενεργά να κατανοήσεις την πληροφορία για να τη μεταδώσεις. Και όταν το κάνεις αυτό, το μυαλό σου θυμάται όσα μαθαίνεις.
Δοκίμασε. Τι έχεις να χάσεις;
Το πολύ-πολύ να σου πάρει λιγότερο χρόνο, να σταματήσεις να βαριέσαι το διάβασμα, και να θυμάσαι καλύτερα αυτά που μελετάς. 🙂
Αν είσαι εκπαιδευτικός ή και γονιός…
… μπορείς να προτρέψεις τους μαθητές να κάνουν το ίδιο στο σπίτι, ή ακόμα και μέσα στο μάθημα. Δηλαδή, να μπουν στον ρόλο του δασκάλου και να «διδάξουν» το μάθημα, ακολουθώντας την παραπάνω προσέγγιση.
Μπορείς ακόμα και να το μετατρέψεις σε παιχνίδι και να τους ζητήσεις να δημιουργήσουν ένα τεστ για σένα με βάση την ύλη. Και τα καλύτερα να είναι υποψήφια ως τεστ για όλη την τάξη.
Ίσως εκπλαγείς ευχάριστα από το πόσα παραπάνω θα καταφέρουν και πόσο θα το διασκεδάσουν. Μαζί τους κι εσύ. 🙂
Στο επόμενο μάθημα θα ασχοληθούμε με την παγίδα Νο2, που δεν είναι άλλη από το να κρατάμε σημειώσεις με λάθος τρόπους, με αποτέλεσμα να μη μας χρησιμεύουν ή να μας τρώνε πολύ χρόνο στην επανάληψη.
Μέχρι τότε, παίξε με τα παραπάνω και θα με θυμηθείς!
Καλή και πάντα δημιουργική συνέχεια!
Φύλλις
Υ.Γ.: Από εδώ μπορείς να μάθεις για τα προγραμματισμένα εργαστήρια Meta-Μάθησης και να κρατήσεις τη θέση σου. Έχε στο νου ότι οι θέσεις είναι περιορισμένες.