Αυτή είναι μια σειρά από 8 email-μαθήματα που δημιούργησα με αφορμή τα προγράμματα Meta-Μάθησης στα οποία μπορείς να γραφτείς.
(Εργαστήρια Εφήβων και Ενηλίκων και online course 'Ξένη γλώσσα σε έξι μήνες)
Παγίδα Νο6
Όταν φοβάσαι να κάνεις λάθος ή να αποτύχεις, δεν μαθαίνεις.
Στην πραγματικότητα, τα λάθη και οι αποτυχίες είναι το απόλυτο σύστημα μάθησης για το μυαλό. Μέσα από αυτά καταλαβαίνουμε καλύτερα τον κόσμο και βελτιωνόμαστε διαρκώς.
Βέβαια, αν έχεις μάθει πως τα λάθη και η αποτυχία είναι κάτι κακό που πρέπει να αποφεύγεις, δυστυχώς εγκλωβίζεσαι μέσα στη ζώνη άνεσής σου. Και εκεί είναι δύσκολο να μάθεις οτιδήποτε καινούριο, πόσο μάλλον να αναπτύξεις τη συναισθηματική ευελιξία και την προσαρμοστικότητα που χρειάζεσαι για να πετύχεις οτιδήποτε.
Πώς να αποφύγεις την παγίδα;
Αν είσαι μαθητής ή μαθήτρια…
… χρειάζεται να χτίσεις τον μυ της ευελιξίας μέσα από τα λάθη και την αποτυχία, και να συνεχίσεις να τον «γυμνάζεις» σε κάθε ευκαιρία. Δύο προσεγγίσεις που θα σε βοηθήσουν:
1. Κάνε λάθη επίτηδες. Βρες λάθος τρόπους να λύσεις μια άσκηση ή δημιούργησε συνειδητά λάθος εκδοχές της. Στην προσπάθεια να κάνεις λάθος επίτηδες, το μυαλό σου θα κατανοήσει το σωστό. Απαιτείται βαθιά γνώση και κατανόηση ενός πράγματος για να μπορέσεις να το κάνεις λάθος συνειδητά.
2. Φρόντισε να διορθώνεις ο ίδιος/η ίδια τα δικά σου λάθη. Ζήτα από τους καθηγητές σου να επισημάνουν απλά τα σημεία στα οποία έκανες λάθος χωρίς να τα διορθώσουν. Έπειτα, φρόντισε να εξηγήσεις στον εαυτό σου και/ή στον καθηγητή γιατί ήταν λάθος και να βρεις το σωστό.
Αυτό είναι κάτι που έκανα με τους μαθητές μου στα Γερμανικά και τους βοηθούσε να βελτιώσουν τις γραμματικές και συντακτικές τους δεξιότητες χωρίς να λύνουν δεκάδες επιπλέον ασκήσεις. Βλέπαμε έτσι ραγδαία βελτίωση μέσα σε λίγους μόνο μήνες.
Το ίδιο μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε αντικείμενο. Θα εκπλαγείς από τα αποτελέσματα.
Αν είσαι εκπαιδευτικός ή και γονιός…
… σταμάτα να διορθώνεις τα λάθη των παιδιών. Αντ’ αυτού, επισήμανε μόνο το σημείο στο οποίο υπάρχει λάθος και επίτρεψέ τους να σου το εξηγήσουν. Ο δικός σου ρόλος είναι καθοδηγητικός, όχι διορθωτικός. Είσαι εκεί για να τους πεις αν είναι κοντά στη λύση ή όχι, και να τους κατευθύνεις με ερωτήσεις - όταν χρειάζεται - στο να βρουν μόνοι τους το σωστό.
Ξέρω, είναι δύσκολο να συγκρατηθείς. Από την άλλη, αυτή η πρακτική μπορεί να αποτελέσει ολοκληρωμένο μάθημα και να υποκαταστήσει τις αμέτρητες ασκήσεις για το σπίτι.
Δοκίμασε. Ίσως ανακαλύψεις κάτι πολύ ευχάριστο.
Στο επόμενο μάθημα θα ασχοληθούμε με την παγίδα Νο7, την επανάληψη που γίνεται με λάθος τρόπο. Και ναι, είναι σχεδόν σίγουρο ότι έχεις πέσει κι εσύ στην παγίδα. 🙂
Τα λέμε εκεί!
Καλή και πάντα δημιουργική συνέχεια!
Φύλλις
Υ.Γ.: Από εδώ μπορείς να μάθεις για τα προγραμματισμένα εργαστήρια Meta-Μάθησης και να κρατήσεις τη θέση σου. Έχε στο νου ότι οι θέσεις είναι περιορισμένες.
Ειδικά για το εργαστήριο Εφήβων που θα γίνει την Τετάρτη 4/9, οι εγγραφές κλείνουν σε:
Και μια πρόσκληση: Αύριο, Παρασκευή 30/8 στις 19:00 θα κάνω ένα Instagram live όπου θα απαντήσω σε ερωτήσεις και παρανοήσεις σχετικά με τη Meta-Μάθηση. Ακολούθησε τις @phyllisophies και ενεργοποίησε τις ειδοποιήσεις από το 🛎 στο προφίλ για να μην το χάσεις.