Αυτή είναι μια σειρά από 8 email-μαθήματα που δημιούργησα με αφορμή τα προγράμματα Meta-Μάθησης στα οποία μπορείς να γραφτείς.
(Εργαστήρια Εφήβων και Ενηλίκων και online course 'Ξένη γλώσσα σε έξι μήνες)
Παγίδα Νο4
Το μαρκάρισμα μπορεί να είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές πρακτικές μάθησης. Όταν γίνεται με στρατηγική.
Όταν όμως παίρνουμε το μαρκαδοράκι και σημειώνουμε δίχως να έχουμε κάποιον στόχο, τα αποτελέσματα δεν είναι τα ίδια. Βλέπεις, το να μαρκάρεις απλά προτάσεις ή και ολόκληρες παραγράφους, δεν σε βοηθά καθόλου. Αντιθέτως, σαμποτάρει τον μελλοντικό σου εαυτό που θα θελήσει να κάνει επανάληψη.
Ακόμα όμως και αν ήδη σημειώνεις μόνο λέξεις ή φράσεις-κλειδιά, ποια στρατηγική καθοδηγεί το χέρι σου;
Πώς να αποφύγεις την παγίδα:
Αν είσαι μαθητής ή μαθήτρια…
… έχε πάντα στο μυαλό τον μελλοντικό σου εαυτό. Ναι, ξέρω, αυτό μπορεί τώρα να ακούγεται παράξενο… Άκου όμως το σκεπτικό:
Όσα μαρκάρεις στο βιβλίο εξυπηρετούν δύο στόχους.
Αφενός, το να καταλάβεις στο σήμερα την ύλη και να μαρκάρεις έτσι εκείνο που θεωρείς το πιο σημαντικό σημείο. Οι ερωτήσεις «Ποιος; Πού; Πώς; Πότε; Γιατί; Από πότε; Μέχρι πότε;» θα σε βοηθήσουν να βρεις το «ζουμί» του υλικού.
Αφετέρου, μαρκάρεις για το μέλλον. Αυτό σημαίνει πως κάνεις τη ζωή του μελλοντικού σου εαυτού όσο πιο εύκολη μπορείς, με το να του υποδεικνύεις εκείνα μόνο τα σημεία που θα τον βοηθήσουν να θυμηθεί με μια ματιά όλα τα υπόλοιπα.
Συνδύασε όλο αυτό με όσα είπαμε στην παγίδα Νο1 και θα δεις τη μάθησή σου να μεταμορφώνεται. 😉
Αν είσαι εκπαιδευτικός ή και γονιός…
Απλά τα πράγματα. Εξήγησε όλα τα παραπάνω και βοήθησε τα παιδιά να τα κάνουν πράξη. Ιδανικά, ξεκίνα να τα εφαρμόζεις πρώτα εσύ. Τότε θα μπορέσεις να εξηγήσεις με τον καλύτερο τρόπο τη διαδικασία.
Στο επόμενο μάθημα θα ασχοληθούμε με την παγίδα Νο5, την παπαγαλία δίχως πραγματική κατανόηση (που έχει καταστρέψει την αυτοπεποίθηση από γενιές και γενιές ανθρώπων…).
Τα λέμε εκεί!
Καλή και πάντα δημιουργική συνέχεια!
Φύλλις
Υ.Γ.: Από εδώ μπορείς να μάθεις για τα προγραμματισμένα εργαστήρια Meta-Μάθησης και να κρατήσεις τη θέση σου. Έχε στο νου ότι οι θέσεις είναι περιορισμένες.